Facebook Pixel

Ulubione oferty

Technolog ds. opakowań – zawód z przyszłością?

Technolog ds. opakowań – zawód z przyszłością?

Bez wątpienia przemysł opakowaniowy jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki w obecnym czasie. Mowa oczywiście o próbie dogonienia Zachodu w implementacji najnowszych rozwiązań. Przez cały okres ostatnich dwudziestu lat opakowania przeżywały prawdziwą metamorfozę. W początkowym okresie transformacji gospodarczej traktowane były raczej jako swoista konieczność. W wielu przypadkach rozwiązania konstrukcyjne i graficzne raczej odstraszały potencjalnych konsumentów od zakupu, ponieważ opakowanie miało wtedy jedną funkcję – ochronną. Od tego momentu znaczącej zmianie uległa mentalność osób dopowiedzialnych za tę dziedzinę. Opakowanie przestano traktować jako zło konieczne. Prawdziwym przełomem okazał się rok 2000 – od tego czasu cała branża zdecydowanie nabrała rozpędu. Ogromna w tym zasługa zagranicznych koncernów z branży FMCG, które bazując na swych globalnych standardach korporacyjnych niejako zmusiły polskie przedsiębiorstwa zajmujące się opakowaniami do stosowania nowych rozwiązań, materiałów, unowocześniania parku maszyn, jak również inwestycji w kadrę.

Perspektywy rozwoju wciąż są duże. Pięć lat temu nikt w naszym kraju nie myśłał o wprowadzeniu etykiety PSL (etykieta, która wygląda tak, jakby była bezpośrednio wykonana w szkle) czy też niezwykle efektownych etykiet samoprzylepnych (MultiTag czy też NeckHanger). Dziś tego typu rozwiązania są powszechnie stosowane. Dlatego też pracodawcy zupełnie inaczej podchodzą do osób zajmujących się szeroko pojętą branżą opakowaniową. W przeszłości specjalista ds. opakowań był jedną z wielu osób najczęściej należącą do działu marketingu. Niewiele firm w ogóle miało tego typu specjalistów w swojej organizacji. Obecnie firmy z branży FMCG, mimo korzystania w dużym stopniu z zewnętrznych firm dostarczających rozwiązania opakowaniowe, i tak zatrudniają osoby odpowiedzialne za tę dziedzinę. Tutaj od razu nasuwa się pytanie: skąd pomysł dublowania odpowiedzialności? Odpowiedź brzmi dość przewrotnie: oszczędność.

Odpowiednia osoba zatrudniona na stanowisku technologa ds. opakowań może przynieść firmie oszczędności rzędu nawet kilkuset tysięcy złotych rocznie (oczywiście wszystko zależy tutaj od skali przedsiębiostwa). Osoba taka przede wszystkim jest stricte dedykowana do opakowań potrzebnych dla danych marek, co zdecydowanie ułatwia jej pracę nad ewentualnym rozwojem tychże opakowań. Niewielka zmiana materiału, redukcja o ułamki procent wagi zakrętki lub innego elementu może przełożyć się właśnie na tego typu redukcję kosztów.

Możliwości dobierania nowych materiałów, praca nad zmniejszeniem wagi poszczególnych opakowań to nie jedyne projekty, które mogą w prostym rozrachunku przełożyć się na realną redukcję kosztów. Ingerując w gabaryty poszczególnych pojemników, technolog może również podjąć próbę przeprowadzenia tzw. projektów paletyzacji, które w prostej lini prowadzą do maksymalnego zwiększenia efektywności każdego transportu przez zwiększony załadunek każdego transferu produktów gotowych.

Wyżej wymienione zadania to tylko wycinek pracy technologa zajmującego się opakowaniami. W większości przypadków tego typu pracownicy mają szerokie spectrum obowiązków. Dobry technolog wyspecjalizowany w opakowaniach musi mieć również silnie rozwinięte umiejętności interpersonalne. Naturalnie rodzi się od razu pytanie dlaczego osoba uważana za „techniczną” musi również charakteryzować się tzw. umiejętnościami miękkimi. W rzeczywistości osoba zatrudniowa na stanowisku technologa ds. opakowań nie tylko samodzielnie pracuje nad indywidualnymi projektami, ale musi także być w stałym kontakcie zarówno z kierownikami produkcji (wybór materiału opakowaniowego, który nie reaguje z danym produktem), jak i działem marketingu. Pracując z tymi ostatnimi nierzadko musi wykazywać się umiejętnościami negocjacyjnymi ze względu na swoisty konflikt interesów (dział marketingu chce wprowadzić maksymalnie wyróżniające się opakowania, które często nie są możliwe do akceptacji z powodu ich kosztu). Mocną stroną każdego technologa ds. opakowań powinna być innowacyjność. Nie tylko ze względu na rozwój samych opakowań, ale także ze względu na prowadzenie coraz to nowych prób opakowaniowych, które pozwalają zniwelować ewentualne reklamacje.

Last but not least chciałoby się rzec pisząc o ostatnim kluczowym obowiązku każdego technologa – audytach u dostawców. Tego typu audyt przeprowadzony przez osobę „będącą w temacie” opakowań nie sprowadza się tylko do przejrzenia dokumentacji, lecz zwiazany jest także z faktycznym nadzorem nad procesem dostarczenia gotowych rozwiązań. Obecnie, przy niezwykle silnej konkurencji na rynku FMCG, gdy często same produkty różnią się w niewielkim stopniu, kwestia opakowań często ma kluczowe znaczenie. Wydaje się, że potoczne stwierdzenie „jak nas widzą tak nas piszą” w tym wypadku nabiera całkiem nowego sensu. Warto zastanowić się czy przypadkiem producentów wyrobów szybkozbywalnych stać na niezatrudnianie tego typu pracownika, jakim jest technolog ds. opakowań. Rynek powoli udziela nam tej odpowiedzi. W ostatnim czasie widoczne jest zdecydowanie większe zainteresowanie ze stron naszych Klientów zatrudnienienem osób o kompetencjach, którym poświęciłem pierwszą część biuletynu.

Kończąc, wypadałoby również wspomnieć o ogólnych perspektywach rozwoju branży opakowaniowej w nadchodzących latach. Przed nami rok 2012. Rok, w którym w Polsce ma być 2000 km autostrad, 150 wyremontowanych dworców kolejowych. To wszystko oczywiście inwestycje związane z organizacją Mistrzostw Europy. Co, poza wspomnianymi benefitami, oznacza to wydarzenie dla branży opakowaniowej? Na pewno napływ rzeszy turystów, czyli w praktyce konsumentów. Mówi się, że branża opakowaniowa jest swoistym wyznacznikiem popytu konsumpcyjnego. Z tą tezą nie sposób się nie zgodzić. Wzrost konsumpcji poszczególnych produktów w naturalny sposób przekłada się na produkcję butelek, fiolek, kartonów, folii itd. Patrząc na ostatnie dane GUSu dotyczące przewidywań konsumentów co do sytuacji gospodarczej (tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej) i zbliżającego się EURO 2012 wypada mieć nadzieję, że kolejne lata będą dla branży opakowaniowej bardzo owocne.

Średnie oczekiwania finansowe kandydatów a zakres obowiązków (miesięczne, brutto, w PLN)

Stanowisko Zarobki Obowiązki
Młodszy technolog ds. opakowań
5000-8000
Samodzielne prowadzenie projektów optymalizacyjnych, aktywne uczestnictwo w próbach opakowaniowych
Technolog ds. opakowań
8000-12 000
Nadzór nad prowadzeniem projektów dotyczących konkretnych marek, pełna decyzyjność, jeśli chodzi o nowe rozwiązania, ścisła współpraca z innymi działami organizacji (produkcja, marketing)
Menedżer ds. opakowań
12 000-18 000
Obowiązki wymienione powyżej i dodatkowo: dbanie o prowadzenie projektów opakowaniowych w oparciu o politykę opakowaniową, kreowanie tej polityki, zarządzanie portfolio opakowaniowym całej organizacji
Źródło: Antal International, zespół ELO, opracowanie własne na podstawie projektów rekrutacyjnych w latach 2009-2010.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy w branży opakowaniowej lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne lub menedżerskie w tym obszarze proszę o kontakt:

Konrad Królikowski
Associate Consultant
Engineering, Logistics & Operations

Tel: +48 22 48 35 000
Fax: +48 22 48 35 001
E-mail: KKrolikowski@antal.com
Antal International Sp. z o.o. Stratos Office Centre Ks. Skorupki Street 5 00-546 Warszawa, POLAND Web: www.antal.pl Web: Antal International na goldenline.pl

Z firmą Antal International związany jestem od tego roku. Na co dzień dobieram narzędzia selekcji i biorę aktywny udział w procesach rekrutacji na stanowiska związane z inżynieringiem, logistyką i produkcją w zakresie stanowisk średniego i wyższego szczebla, przede wszystkim w firmach z branży opakowaniowej i FMCG.

Zachęcamy do zapoznania się z wynikami najnowszej edycji badania Antal Global Snapshot