Facebook Pixel

Ulubione oferty

PL
Antal - agencja rekrutacyjna
PL EN CZ
Enloyd - agencja rekrutacyjna
EN HU
Antal - agencja rekrutacyjna

Zagadnienia

Raport przedstawia opis postaw Polaków na rynku pracy, które ewoluowały na przestrzeni lat. Analizowane w nim są oczekiwania pracowników wobec idealnego pracodawcy w zakresie: mobilności i czasu pracy, miejsca pracy, wynagrodzenia i benefitów, stylu komunikacji w organizacji, atmosfery oraz stylu zarządzania. Na podstawie tych preferencji wyszczególniono 4 dominujące typy osobowości pracowników na dzisiejszym rynku pracy. Z raportu dowiadujemy się, że rodzaj motywacji pracownika zależy nie tylko od jego osobistych preferencji, ale również od branży jaką reprezentuje.

Wciąż obserwujemy wzrost oczekiwań w zakresie elastyczności pracodawcy
Jak wynika z raportu, aż 81% pracowników w Polsce chce elastycznie zaczynać i kończyć czas pracy w zależności od natężenia obowiązków i prywatnych zobowiązań. W zamian są w stanie zaakceptować brak stałego miejsca pracy w biurze czy konieczność biznesową zostania w pracy po godzinach, np. przy wzmożonej intensywności projektów.

Rośnie znaczenie zdrowego stylu życia, również w pracy
Dla 76% pracowników ważna jest możliwość wygodnego dbania o zdrowy styl życia. Istotne są również związane z tym benefity, np.: konsultacje z dietetykiem, owocowe poniedziałki czy karty lunchowe.

Przestajemy chodzić w garsonkach i garniturach
Miejsca pracy ulegają deformalizacji – 97% pracowników ceni swobodną atmosferę, otwartą komunikację oraz chce mieć możliwość wyboru wygodnego ubioru.

Rośnie kultura partycypacyjna w aspekcie HR
Aż 92% badanych chce mieć wpływ na działania HR, rozwój firmy i jej kulturę organizacyjną. Zależy im, aby samodzielnie wybierać benefity pozapłacowe czy szkolenia. Chętnie angażują się w akcje społeczne i charytatywne organizowane przez pracodawcę.

Kluczowym wymiarem oceny pracodawcy są wynagrodzenia i benefity
Wyniki przeprowadzonego badania potwierdzają, że wśród czynników racjonalnych, wpływających na ocenę pracodawcy, nadal niezmiennie prym wiodą wysokość oferowanego wynagrodzenia oraz oferta świadczeń pozapłacowych. Na kolejnych miejscach respondenci uplasowali: możliwości rozwoju, wartości społeczne, zgodność z zainteresowaniami oraz możliwości uczenia się.

Funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy opiera się przede wszystkim na partnerstwie oraz wzajemnej satysfakcji pracownika i pracodawcy. Tylko holistyczne podejście do modelu współpracy, znajomość potrzeb i preferencji oraz dostosowanie oferty do panujących standardów, może przełożyć się na sukces i obopólne korzyści. Na znaczeniu zyskują elastyczność pracy, zdrowy styl życia, wynagrodzenie i benefity, a czasy formalizmu odchodzą już do lamusa – wyjaśnia Artur Skiba, prezes Antal.

4 osobowości pracowników
W raporcie „4 osobowości i jeden rynek pracy”, pracownicy zostali zbadani w dwóch wymiarach: kulturowym oraz funkcjonalnym. Pierwszy z nich dotyczy obszarów związanych z atmosferą w pracy, stylem wykonywania zadań, kulturą organizacyjną, podejściem do work-life balance / work-life integration. Z kolei wymiar funkcjonalny obejmuje warunki ekonomiczne, sposoby rozliczeń pracowników z zadań, systemy wynagrodzenia, warunki biurowe, bezpieczeństwo pracy czy formę umowy. Na tej podstawie wyróżniono 4 typy postaw pracowników: Zwinny Profesjonalista, Praktyczny Inicjator, Bezpieczny Tradycjonalista oraz Zdystansowany Zawodowiec.


Co drugi pracownik w Polsce to Zwinny Profesjonalista
Niezwykle ciekawy jest procentowy udział typów osobowości wśród polskich pracowników. Zwinni Profesjonaliści stanowią zdecydowaną większość, bo aż 55% pracowników w kraju. Ten typ reprezentuje nieco częściej mężczyzna niż kobieta (57% do 52%) i są to głównie przedstawiciele sprzedaży (aż 76%) oraz wyższej kadry zarządzającej (59%), prawnicy i HR-owcy (57%). Branże, w których najczęściej spotkasz Zwinnego Profesjonalistę, to: Agencje marketingowe (100%), Ubezpieczenia (86%) Handel detaliczny (73%), Farmacja (71%).

Pozostałe osobowości polskich pracowników, wyróżnione w raporcie, reprezentują: Praktyczny Inicjator (26%), Bezpieczny Tradycjonalista (10%) oraz Zdystansowany Zawodowiec (10%). Jak podkreślają eksperci Antal – do każdego typu pracownika należy dostosować ofertę pracodawcy, aby skutecznie prowadzić działania z zakresu rekrutacji, polityki płacowej, doboru benefitów, rozwoju pracowników czy employer brandingu. Ważna jest również dywersyfikacja oferty pod kątem specjalizacji pracowników czy branży.

Badanie Antal Cztery osobowości - jeden rynek pracy zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie osób aktywnych zawodowo dobieranej losowo – 421 respondentach. Badanie metodą CAWI w terminie 23.07.2018-02.08.2018 roku.

Zawartość

CZĘŚĆ 1 Oczekiwania pracowników wobec idealnego pracodawcy
1.01 Czas pracy i mobilność
1.02 Miejsce pracy
1.03 Wynagrodzenia i benefity
1.04 Formalny czy swobodny? Jaki styl komunikacji preferują pracownicy?
1.05 Atmosfera w pracy
1.06 Styl zarządzania

CZĘŚĆ 2 Typy osobowości pracowników
2.01 Wymiary nastawienia do pracy
2.02 Cztery typy osobowości pracowników

CZĘŚĆ 3 Budzik budzi inaczej w każdej branży – potrzeby i oczekiwania pracowników według branż
3.01 Specjalista ds. IT
3.02 Handlowiec
3.03 Finansista
3.04 Inżynier
3.05 Millenialsi

CZĘŚĆ 4 Ocena oferty pracodawcy
4.01 Wstęp
4.02 Znaczenie oferty pracodawcy w oczach pracowników
4.03 Najlepsze i najgorsze doświadczenia kandydatów z procesów rekrutacyjnych

Metodologia
Poznaj Raporty Antal
O Antal
Antal Market Research
Sodexo Benefits and Rewards Services Polska
Grupa Sodexo